الگوهای تدوین برنامه های درسی مرتبط با آموزش محتوا در علوم ابتدایی
کد مقاله : 1011-CNF
نویسندگان
نجمه جعفرپور *1، اکبر جدیدی محمدآبادی2
1دانشجوی ارشد گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده مقاله
به کارگیری الگوهای مناسب برای تدوین برنامه‌های درسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تا اینکه برنامه ای درست و منظم تدوین شود و این کار باعث دقیق و بهینه شدن محتواهای آموزشی می‌شود و دانش آموز به بهترین شکل به یادگیری می‌پردازد. طراحان برنامه‌های درسی اگر از الگوهای مناسب استفاده کنند، برنامه درسی را مفید و کارآمد طراحی خواهند کرد. در این مقاله قصد داریم الگوهای مختلف برنامه درسی و آموزش محتوا را با همدیگر پیوند دهیم، این پیوند می‌تواند در مسیر آموزش به دانش آموزان پایه های ابتدایی که پایه اصلی و اساسی آموزش محسوب می‌شوند کمک بسیار شایانی در یادگیری به دور از استرس وخستگی باشد‌. در نتیجه ترکیب و ارتباط و مشارکت بسیاری از مسیر های گنگ و ناهموار حل می‌شوند. هدف پژوهش، الگوهای تدوین برنامه های درسی مرتبط با آموزش محتوا در علوم ابتدایی می باشد. روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی می باشد و جمع آوری منابع کتاب خانه ای است. بنابراین، وقتی برنامه درسی و محتوای کتب با الگوی مناسب سن وهوش و یادگیری کودک همراه باشد، می‌تواند برای آنها بسیار مفید باشد و اگر این برنامه‌ها کودک را مشتاق، پژوهش وجست وجو کنند؛ او در خانه نیز به دنبال کاوش می‌رود و از فضای آموزش دور نخواهد شد. اگر الگو و برنامه ریزی مناسب نباشد، باعث خستگی و زدگی کودک از تعلیم وآموزش می‌شود و اورا به مرور زمان از درس دور می کند.
کلیدواژه ها
الگو، تدوین برنامه درسی، محتوا، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده