تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایۀ دوم دبستان بر اساس روش تشخیص سطح خوانایی مک لافلین
کد مقاله : 1017-CNF
نویسندگان
نیما خادمی *1، محمدجواد صحراگرد1، ثریا میرشکاری2
1دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
2دکتری برنامه‌ریزی درسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایۀ دوم دبستان (چاپ سال ۱۳۹۹) بر اساس روش تشخیص سطح خوانایی مک لافلین صورت گرفته است. این پژوهش در پی دستیابی به این مهم بود که کتاب نامبرده از نظر رعایت اصول برنامه‌ریزی محتوایی تا چه میزان با فرمول‌ خوانایی‌سنجی مذکور مطابقت دارد. روش پژوهش تحلیل محتوا به روش توصیفی و با استفاده از روش تشخیص سطح خوانایی مک لافلین بوده است. جامعۀ آماری شامل کتاب‌ علوم تجربی پایۀ دوم دبستان چاپ سال 1399 و نمونۀ آماری شامل ده جمله از ابتدا، وسط و انتهای متون نثر این کتاب بود. عمده‌ترین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که سطح کلاسی کتاب علوم دوم ابتدایی، نشان‌دهندة این است که این کتاب برای کلاس دوم ابتدایی مناسب نیست و بالاتر از سطح دانش‌آموزان دوم ابتدایی می‌باشد؛ لذا توصیه می‌شود در تدوین متن کتاب‌های درسی از از جملات کوتاه‌تر و کلمات ساده‌تر (کلمات دارای هجاهای کمتر) استفاده شود تا سطح خوانایی کتاب با قدرت خوانایی یادگیرندگان تناسب داشته باشد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، دورۀ ابتدایی، علوم تجربی، پایۀ دوم، سطح خوانایی لافلین
وضعیت: پذیرفته شده