تحلیل طراحی برنامه درسی اجرا شده در مقطع تحصیلی ابتدایی |
کد مقاله : 1023-CNF |
نویسندگان |
اکبر جدیدی محمدآبادی1، زهرا یزدی زاده *2 1استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2دانشجوی ارشد گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
از آنجایی که یکی از مهمترین اهداف مدرسه، گسترش صفات انسانی نظیر مهارتها و علایق یادگیری است، برنامه درسی باید چنان طراحی شود که حداکثر کاربرد را در فرآیندها و مهارتهای زندگی داشته باشد. کاربرد بیشتر هنگامی امکان پذیر است که الگوی برنامه درسی مستقیما منعکس کننده این مهارتها باشد. در مقطع تحصیلی ابتدایی، تجربیات مهم دانشآموز اکتساب و مشاهده میشود. کیفیت آموزش و برنامه ی درسی در نظام آموزشی هر کشوری به ویژه آموزش مقطع ابتدایی، میتواند بر سطح سواد مردم به طور مستقیم تأثیر بگذارد. کیفیت خدمات و برنامههای درسی مقطع ابتدایی بیشتر یک مفهوم تفسیری، ذهنی، مبتنی بر ارزشها، باورها و علایق است تا یک مفهوم عینی و واقعی. از طرفی یکی از دغدغههای اصلی نظام آموزشی، مسئلهی عدم تحقق اهداف آموزشی است. برای بهبود انسجام برنامههای درسی و آموزشی، بایستی آنها را به طور دورههای ارزیابی و در صورت لزوم تغییرات مورد نیاز را بر روی آنها اعمال کرد. هدف پژوهش، تحلیل طراحی برنامه درسی اجرا شده در مقطع تحصیلی ابتدایی میباشد. روش پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی است. روش جمع آوری منابع به صورت کتاب خانهای می باشد. بنابراین، یکی از مراحل مهم در طراحی برنامهی درسی مقطع ابتدایی به جهت تحقق اهداف، انتخاب محتوای آموزشی مناسب و مطلوب در این دوره ی تحصیلی میباشد، باید نسبت به ملاکهای گزینش محتوای آموزشی مقطع ابتدایی بسیار حساس و آگاه بود. لذا میتوان گفت که ارزشیابی از محتوای آموزشی مقطع ابتدایی دقیقاً در راستای آشکارسازی نقص ها و قوت ها صورت میپذیرد. |
کلیدواژه ها |
طراحی برنامه درسی، مقطع ابتدایی، آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده |