تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایۀ دوم دبستان بر اساس تکنیک تعیین سطح خوانایی هارتلی |
کد مقاله : 1028-CNF |
نویسندگان |
نیما خادمی *1، پریسا بابازاده2، محمدجواد صحراگرد1 1دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز 2دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایۀ دوم دبستان (چاپ سال ۱۳۹۹) بر اساس تکنیک تعیین سطح خوانایی هارتلی صورت گرفته است. این پژوهش در پی دستیابی به این مهم بود که کتاب نامبرده از نظر رعایت اصول برنامهریزی محتوایی تا چه میزان با فرمول خواناییسنجی ذکر شده مطابقت دارد. روش پژوهش تحلیل محتوا به روش توصیفی و با استفاده از تکنیک تعیین سطح خوانایی هارتلی بوده است. جامعۀ آماری شامل کتاب علوم تجربی پایۀ دوم دبستان چاپ سال 1399 و نمونۀ آماری شامل سه نمونۀ صد کلمهای از ابتدا، وسط و انتهای متون نثر این کتاب بود. عمدهترین نتایج این پژوهش با توجّه به میانگین کلمات سادۀ جمع هر سه نمونۀ انتخابی از کتاب علوم تجربی پایۀ دوم دبستان، نشان میدهد متن کتاب ساده، امّا مناسب ردۀ سنی 11 سال بوده است و متناسب با سطح سنی دانشآموز پایۀ دوم ابتدایی (دانشآموز حدوداً 8 ساله) نیست. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، دورۀ ابتدایی، علوم تجربی، پایۀ دوم، سطح خوانایی هارتلی |
وضعیت: پذیرفته شده |