کارکرد روایت پژوهی در تبیین هویت حرفه ای معلمان The function of narrative research in explaining the professional identity of teachers
کد مقاله : 1029-CNF
نویسندگان
راضیه نیک خواه *، عادل سلیمانی
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی کرمانشاه
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه حرفه ای معلمان است زیرا که با تامل در روایت های دوران تحصیل، از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم متوسطه می توان به مؤلفه های مهمی برای توسعه حرفه ای معلمان دست یافت. پژوهش حاضر از نوع روایت پژوهی است، که یکی از انواع تحقیقات کیفی محسوب می شود. جامعه آماری آن روایت های تحصیلی، از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم متوسطه یک دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان است که برای هر روایتی تاملی نیز نوشته شده است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، مشاهده، مصاحبه با والدین، دفتر خاطرات دوران تحصیل و کتب دوران تحصیل است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی به دست آمده از کد گذاری های باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. در مرحله تحلیل تعداد 297 کد باز به دست آمد که در مرحله کدگذاری محوری در 27 محور دسته بندی شدند و این 27 محور در کدگذاری انتخابی در سه مقوله استخراج یافتند. نتایج به دست آمده از این پژوهش در یک مدل استنباطی ارائه شد و بررسی آن نشان داد که مهارت های آموزشی و روانشناختی، محیط آموزشی و مدیران مدرسه، تبحر و فراست معلم، نگرش های معلم و دانش آموزان و موقعیت های مکانی و زمانی بر توسعه حرفه ای معلمان تاثیرگذار است.
کلیدواژه ها
توسعه حرفه ای معلم، روایت پژوهی، روایت های تحصیلی، تجارب زیسته
وضعیت: پذیرفته شده