انواع روش های نوین تدریس در نظام آموزشی |
کد مقاله : 1039-CNF |
نویسندگان |
زبیده رئیسی *1، اکبر جدیدی محمد آبادی2 1دانشگاه پیام نور تهران 2استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
چگونگی تدریس، تاثیر مستقیمی بر میزان علاقه دانشآموزان برای یادگیری دارد. یکی از مشکلات اساسی در نظام آموزشی، به کار نگرفتن روشهای تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوبی برخوردار نیست و دانشآموزان علاقه زیادی به تحصیل ندارند؛ یکی از دلایل آن عدم آشنایی معلمان با روشهای نوین تدریس است. امروزه راهبردها و روشهای جدید و خلاقانه جایگزین متودهای سنتی شده اند. انواع روشهای اصلاح شده روی کار آمده است؛ روش تدریس فعال و نوین که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز، به افزایش توانایی یادگیرنده در فرآیند یادگیری عنایت دارد. هدف این تحقیق معرفی روش های نوین موثر در آموزش علوم تجربی، و آگاه سازی معلمان از این روش ها و سیستم های تدریس نوین است. روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی میباشد و روش جمع آوری منابع کتاب خانه ای میباشد. بنابراین در روش-تدریس فعال سعی بر این است که دانشآموز خود در کسب مفهوم سهیم باشد و از طرق مختلف به فعالیتهای علمی، فردی و گروهی بپردازد. ایجاد تحول در روندهای گذشته برای دستیابی به این اهداف اجتناب ناپذیر است. در این راستا اجرای الگوهای نوین تدریس یکی از اجزاء مهم این تحول است. در روشهای نوین تدریس نقش فعالیتهای دانشآموزان در امر آموزش محسوس تر است و بیشتر فعالیت-های آموزش و تدریس به عهده دانشآموزان میباشد در واقع یک تعامل دو طرف بین دانشآموزان و معلم و دانشآموزان با یکدیگر وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
روش های نوین تدریس، معلم، دانش آموز، آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده |