دستاوردهای روایت پژوهی برای توسعه حرفه ای معلمان Achievements of Narrative Studies for Teacher Professional Development
کد مقاله : 1041-CNF
نویسندگان
نسترن ناصری قبه *، عادل سلیمانی
دانشگاه فرهنگیان _ پردیس شهید صدوقی کرمانشاه
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای توسعه حرفه ای معلمان و دانشجو معلمان از طریق روایت ها و تجربیات دوران تحصیلی آن ها است. چرا که معلمان و دانشجو معلمان با تفکر و تامل در تجارب خود و دیگران، اقدام به ساخت معانی می‌کنند و دانش، مهارت و نگرش های خود را افزایش می‌دهند. این تحقیق یک تحقیق کیفی است که با استفاده از رویکرد پژوهش روایی انجام گرفت. جامعه آماری تمامی روایت های تحصیلی دوران ابتدایی، متوسطه اول و دوم یک دانشجو معلم است که در هر پایه تحصیلی یک روایت به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این تحقیق، از دفتر خاطرات و یادداشت های دوران تحصیل، عکس ها، گفت و گو با دوستان و خانواده برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گرفت. در مرحله اول کدگذاری، ۳۲۷ کد باز بدست آمد. در مرحله کدگذاری محوری، ۳۲۷ کد باز در قالب ۲۴ مقوله دسته بندی شدند و در مرحله آخر، کدهای محوری براساس اشتراک معنی در ۴ طبقه مفهومی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها در یک مدل استنباطی ارائه شد که نشان می‌دهد فرایند توسعه حرفه‌ای معلمان تحت تاثیر چهار عامل است: الف) انگیزش های تحصیلی ب) عوامل انسانی محیط یادگیری ج) مهارت ها و نگرش های معلمان د) فضا و تجهیزات آموزشی.
کلیدواژه ها
روایت پژوهی، توسعه حرفه ای معلمان، دانشجو معلمان، دستاوردها
وضعیت: پذیرفته شده