بررسی کاربست دانش آموخته شده در زندگی در کتاب های علوم دوره ی ابتدایی
کد مقاله : 1062-CNF
نویسندگان
کتایون حمیدی زاده *1، فاطمه عبدالحسینی2، لیلا جعفری2، فاطمه رضایی2
1استادیار گروه علوم تربیتی، آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اراک
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اراک
چکیده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی کتاب های علوم تجربی دوره ی ابتدایی بر اساس مولفه های کاربست دانش آموخته شده در زندگی است. بدین منظور از روش تحلیل محتوای توصیفی استفاده شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش کلیه کتاب‌های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی چاپ ۱۳۹۹ است که به علت ماهیت پژوهش از نمونه گیری صرف نظر شده و تمامی جامعه مورد بررسی قرار گرفته است. ابزارگردآوری اطلاعات، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته، دارای ۵ مؤلفه ی اصلی (مهارت‌های فرآیندی، مهارت‌های حفاظت از محیط زیست، مهارت‌های بهداشت فردی و اجتماعی، مهارت‌های حقوق شهروندی و خلاقیت) و 35 مولفه ی فرعی است. سپس متن درس، تصاویر و فعالیت‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به هریک از مؤلفه‌های مهارت محور پرداخته بودند، شناسایی و براساس هر مؤلفه و زیر مؤلفه مربوط به آن کد گذاری گردید و در نهایت فراوانی و درصد هریک از شاخص‌ها شمارش و ثبت گردید. واحد تحلیل در این پژوهش برای متن هریک جمله، برای تصویر هر یک تصویر و برای پرسش هر یک پرسش در نظرگرفته شد. اعتبار پژوهش توسط دیدگاه‌های صاحب نظران و متخصصان تعلیم و تربیت و پایایی ابزار با فرمول پایایی هولستی سنجیده شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد پرداختن به مولفه های کاربردی به صورت نامتعادلی صورت گرفته است. به مهارت های فرآیندی، بهداشت فردی و اجتماعی و خلاقیت کمترین توجه و مهارت های حقوق شهروندی و حافظت از محیط زیست بیشترین توجه را دربرگرفته اند.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: دانش آموخته شده، علوم تجربی، دوره ی ابتدایی، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده