مقایسه و سنجش سطح پویایی کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم، پنجم و ششم) براساس تکنیک ویلیام رومی
کد مقاله : 1076-CNF
نویسندگان
آوا کندری *1، شهلا مسلمی2
1علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایران
2علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه و سنجش محتوای کتب علوم تجربی دوره دوم در سال تحصیلی 1399-1400براساس تکنیک ویلیام رومی است. در این تحلیل، فعال یا غیرفعال بودن سه مولفه متن، تصاویر و سوالات فعالیت‌های کتب پایه‌های چهارم، پنجم و ششم از طریق محاسبه ضریب درگیری دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی است. جامعه آماری کل کتب مذکور است. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ضریب درگیری دانش‌آموزان در متن، تصاویر و سوالات فعالیت‌های کتب علوم تجربی دوره ابتدایی به‌ترتیب 42/0، 56/0و 9/4 است براساس این‌که محدوده‌ی پایین‌تر از 4/0 بیانگر غیرفعال بودن و بین 4/0 تا 5/1 بیانگر فعال بودن و بالاتر از 5/1 بیانگر درگیری بیش از توان دانش‌آموزان است، متن و تصاویر کتب فعال و سوالات فعالیت‌های کتاب، بیش از حد توان و فهم دانش‌آموزان، فعال است. در مقایسه کتب سه پایه یافته‌ها نشان داد که محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم نسبت به کتب دو پایه دیگر، پویاتر است. همچنین متن کتاب پایه پنجم فعال و کتب دو پایه دیگر غیرفعال، تصاویر هر سه کتب فعال و مطلوب و فعالیت‌های هر سه کتب بیش از حد فعال است، بنابراین سوالات فعالیت‌های کتب، دانش‌آموزان را به فعالیت‌های عملی متناسب با اهداف کتب، درگیر نمی‌کند، ولی تصاویر تمامی کتب از پویایی کافی و مناسب جهت درگیری فعال دانش‌آموزان، برخوردارند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، مقایسه سطح پویایی، تکنیک ویلیام رومی، کتب علوم تجربی، دوره دوم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده