طراحی واحد یادگیری با موضوع تغذیه سالم، چاقی و افزایش وزن و علل و پیامدهای آن برای کتاب علوم پایه ششم ابتدایی
کد مقاله : 1077-CNF
نویسندگان
آمنه طغانی *، فاطمه صادقی، الهام عابدینی
پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
چکیده مقاله
موضوع: پژوهش حاضر به بررسی محتوای کتاب های آموزشی دوره ابتدایی با موضوع تغذیه سالم، اضافه وزن و چاقی و علل و پیامدهای آن پرداخته و اقدام به طراحی واحد یادگیری برای کتاب علوم ششم دبستان، با موضوع پیش گیری از اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان دوره ی ابتدایی نموده است.
ضرورت و اهمیت پژوهش: با توجه به شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان و تاثیر آن بر سلامت جسمانی و روانی فرد در دراز مدت، طراحی واحد یادگیری متناسب با نیازهای دانش آموزان جهت کسب دانش، مهارت و نگرش لازم نسبت به روش های پیشگیری از ابتلا به چاقی و شناخت پیامدهای آن ضروری می نماید.
یافته های پژوهش: نتایج حاصل نشان داد که محتوای کتب دوره ابتدایی با موضوع اضافه وزن و چاقی و تغذیه سالم، علی رغم اهمیت و تاثیر آن در زندگی دانش آموزان، بسیار اندک و محدود و عموما در سطح دانش می باشد، بنابراین لزوم طراحی واحد یادگیری با موضوع و هدف مورد نظر و در سطوح بالاتر را ایجاب کرده است.
روش: این پژوهش، به کمک گردآوری اطلاعات به روش تحلیل مضمون کتب آموزشی دوره ابتدایی و طراحی واحد یادگیری بر اساس الگوی شناخت گرایانه نگاشته شده است.
کلیدواژه ها
اضافه وزن، چاقی، دانش آموزان، ابتدایی، واحد یادگیری، علوم
وضعیت: پذیرفته شده