بررسی میزان آگاهی دانش‌آموزان ابتدایی از ماهیت علم و مؤلفه‌های آن در درس علوم تجربی
کد مقاله : 1117-CNF
نویسندگان
سید عدنان حسینی *
استادیار، گروه علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی میزان آگاهی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر سنندج از مؤلفه‌های ماهیت علم و میزان توجه به آموزش این مؤلفه‌ها در درس علوم تجربی بود. پژوهش حاضر به لحاظ روش‌شناسی تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه دو شهر سنندج بود که اعضای نمونه به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب‌شده و به پرسشنامه «سنجش ادراک از ماهیت علم» پاسخ دادند. داده‌ها با روش‌های t تک متغیره و t مستقل مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که آگاهی کلی دانش‌آموزان از ماهیت علم به‌طور معنی‌داری پایین‌تر از متوسط است. تحلیل جزئی‌تر بر مبنای مؤلفه‌های چهارگانه ماهیت علم نیز نشان داد که به‌جز در مؤلفه «ماهیت گذار و قابل‌تغییر علم»، در سه مؤلفه دیگر «ماهیت تجربی علم»، «جایگاه مشاهده و استنباط در علم»، و «هدفمندی علم»، آگاهی دانش‌آموزان به‌طور معنی‌داری پایین‌ است. یافته‌ها همچنین نشان داد که تفاوت میان آگاهی کلی دانش‌آموزان از ماهیت علم به لحاظ متغیر جنسیت معنی‌دار نیست. با عنایت به این نتایج پیشنهاد می‌شود دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش توجه خاصی به ارتقاء آگاهی دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره ابتدایی از ماهیت علم و مؤلفه‌های آن، با به‌کارگیری راهکارهایی مانند ایجاد تغییرات لازم در برنامه درسی علوم و یا برگزاری جلسات آموزشی و ضمن خدمت تخصصی برای معلمان در این حوزه را، داشته باشند.
کلیدواژه ها
ماهیت علم، مؤلفه‌های ماهیت علم، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده