کاوش ارزشیابانه فردی از تلفیق هنر با آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1125-CNF
نویسندگان
رزا حسین زاده *1، سید محمد سیدکلان2
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران.
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران
چکیده مقاله
چکیده:
این پژوهش با نگاه ارزشیابانه فردی از تلفیق هنر با آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نوع پژوهش از نوع توسعه ای است. چون هدف، ارائه یک برنامه درسی با الگویی جدید است به روش توصیفی/ تحلیلی و مبتنی بر "پژوهش ارزشیابانه فردی" با رویکرد استنتاجی انجام گرفته است. مطابق روش شناسی، ابزارهای مورد مطالعه مقالات، متون برنامه درسی و سایت محور تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد برنامه درسی تلفیقی، برنامه ای است که در آن  هماهنگی بین دروس حاکم و از انسجام و وحدت خاصی برخوردار است که منجر به یادگیری همه جانبه در دانش آموزان می شود. از آنجاکه، هنر یکی از دروس مورد علاقه دانش آموزان دوره ابتدایی است، مطابق پیشینۀ پژوهش و به منظور تقویت شناخت بهتر دانش آموزان از محیط پیرامون خود و نقش مهمی که در فرایند آموزش علوم تجربی دارد، محور تلفیق درس هنر قرار گرفت. در نتیجه، به جهت اینکه در علوم تجربی بیشتر مطالب به صورت انتزاعی آمده است و اغلب مواقع دانش آموزان از درک آن ناتوان هستند و درس هنر این مفاهیم و مطالب انتزاعی را به مفاهیم عینی تبدیل می کند. با این وصف، تلفیق هنر با آموزش علوم تجربی در مدارس دوره ابتدایی مطلوب به نظر می رسد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه ها: برنامه درسی تلفیقی، هنر، آموزش علوم تجربی، مدارس ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی